مجله پزشکی

واترجت دندان چیست؟

واترجت دندان

واترجت دندان چیست؟

مسواک و نخ دندان کشیدن از روش‌های مرسومی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های مختلف دهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. متأسفانه، علی‌رغم استفاده از مسواک و نخ دندان باز پوسیدگی دندان اتفاق خواهد افتاد. این مسئله نشان‌دهنده این موضوع است که این روش‌ها شاید تا حد زیادی به سلامتی دندان‌ها کمک کنند اما کافی نیستند. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

کشیدن نخ دندان در قسمت‌های که دندان‌ها فشرده هستند یا در قسمت‌های انتهایی دهان بسیار مشکل بوده و توانایی از بین بردن تمام جرم‌های دندانی را ندارد.گاهی افراد از انجام این روش به دلایل مختلف دیگری امتناع می‌کنند. آنها کشیدن نخ دندان را سخت و زمان‌بر می‌دانند. برخی هم به دلیل استفاده نامناسب از نخ دندان دچار زخم‌هایی رو لثه و یا خونریزی می‌شوند که به‌هیچ‌وجه خوشایند نیست. کودکان گروه دیگری هستند که از کشیدن نخ دندان واهمه دارند و حاضر نیستند آخر شب باوجود خستگی نخ دندان را لای تک ‌تک دندان‌ها بکشند.

یکی از روش‌هایی که تأثیر بسیار زیادی در تمیزی دندان دارد و مشکلات استفاده از نخ دندان را نیز به همراه ندارد، واتر جت است.

واتر جت دندان یک دستگاهی است که به‌طور مجزا با در مسواک‌های برقی طراحی شده است. واتر جت به کمک جریان آب وظیفه پاک کردن بقایای باقی‌مانده بر روی لثه و دندان‌ها را بر عهده دارد.

دستگاه واترجت شامل مخزن آب و پمپ است. آب با کمک پمپ با شدت زیاد و ضربه‌ای به جریان درآمده و از طریق دهانه خروجی که در قسمت براش مسواک یا سری مخصوص قرار دارد خارج می‌شود. شدت آب در واتر جت به حدی زیاد است که قادر به جدا کردن پلاک‌ها، مواد غذایی و باکتری‌ها در تمامی اطراف دندان و لثه‌ها است.

 

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان ماده سفید رنگی است که بعد از خوردن غذا و ترکیب آن با بزاق دهان در  بین و اطراف دندان‌ها تشکیل می‌شود. پلاک دندان اگر ظرف ۲۴ الی ۷۲ ساعت از روی دندان‌ها جدا و پاک نشود  آرام‌آرام با مواد معدنی موجود در بزاق دهان ترکیب شده  و پس از مدتی رنگ آن تیره خواهد شد. پلاک ایجاد شده بر روی دندان‌ها بیشترین نقش را در پوسیدگی‌های دندان دارند.

 

مزایای استفاده از واتر جت

کشیدن نخ دندان تنها ۴۰ درصد از سطح دندان را تمیز می‌کند و احتمال خونریزی یا التهاب لثه نیز بسیار زیاد است درحالی‌که استفاده از واتر جت برای دندان‌ها در بسیاری از موارد مفید است و دردسرهای کشیدن نخ دندان را هم ندارد.

افرادی که دچار بیمار پریودنتال یا دارای ایمپلنت، روکش و ارتودنسی در دندان‌های خود هستند با استفاده از واتر جت می‌توانند به خوبی از عهده تمیز کردن دندان‌ها از هرگونه پلاک و ذرات باقی‌مانده غذا بربیایند

 واتر جت مناسب برای بیماران دچار پریودنتال (التهاب لثه): پریودنتال نوعی بیماری لثه است که در اثر جرم و پلاک‌ها ایجاد می‌شود. جرم روی لثه و دندان‌ها در این بیماری به عمق چند میلی‌متری لثه نفوذ کرده و باعث تورم، خونریزی، عفونت در لثه می‌شود، در صورت عدم درمان، این بیماری می‌تواند موجب از بین رفتن دندان‌ها ‌شود. یکی از موثرترین راه‌کارها برای تمیز کردن عمیق‌تر لثه و شکاف‌های ایجاد شده بر اثر این بیماری استفاده از واتر جت است.

واتر جت و تمیز کردن دندان‌های دارای ارتودنسی و بریس : تمیز کردن دندان‌هایی که دارای ارتودنسی و بریس هستند بسیار مشکل است اگر تمیز کردن این دندان‌ها در چنین شرایطی به خوبی انجام نشود می‌تواند موجب بروز تورم در لثه‌ها و بو گرفتن دهان شود. استفاده از واتر جت دندان مسواک برقی تاثیر بسیار زیادی در پاکیزه نگه‌داشتن محیط دهان و از بین بردن پلاک‌های اطراف بریس دارد.

واتر جت و تمیز کردن دندان‌های حاوی روکش و ایمپلنت :  یکی از روش‌های درمانی و زیبایی دهان و دندان استفاده از روکش و ایمپلنت است. تمیز کردن و رعایت بهداشت در این شرایط بسیار سخت و زمان‌بر است. در صورت عدم توجه به رعایت بهداشت در این موارد ممکن است باعث ایجاد عفونت در لثه‌ها، پوسیدگی سایر دندان‌ها و بوی بد دهان شود. با استفاده از واتر جت می‌توان به نقاطی که غیرقابل دسترس است، نفوذ کرده و هرگونه آلودگی را از سطح و اطراف روکش و ایمپلنت را پاک نمود

واتر جت بهترین عملکرد در بهداشت روزانه دهان و دندان : مطالعات نشان داده‌اند که بهترین روش در از بین بردن پلاک‌های دندانی استفاده از واتر جت است. استفاده از واترجت بیش از ۵۰ درصد در کاهش بیمارها و خونریزی لثه ناشی از استفاده نادرست از نخ دندان است می‌تواند تأثیر داشته باشد. واتر جت ۲۹ درصد از مسواک و نخ دندان در از بین بردن پلاک‌های دندانی تأثیر بیشتری دارد.

سایر مزایای استفاده از واترجت

استفاده از واترجت آسان است/ موثر در حذف پلاک و جرم دندان / مناسب برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان / برای تمیز کردن بریس و ارتودنسی دندان راحت‌تر است

انواع دستگاه واترجت دندان

واترجت های دندانی در دو نوع بی سیم (پرتابل) و باسیم طراحی می شوند. مخزن آب در انواع مختلف این محصولات گنجایش متفاوتی دارد و منبع تغذیه بعضی از آنها برق شهری و بعضی دیگر باتری های شارژی می باشد. این دستگاه ها طول عمر بالایی دارند و در میان محصولات بهداشتی دهان و دندان از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

واترجت ها از دو قسمت اصلی مخزن آب و پمپ آب تشکیل شده اند؛ که مخزن این دستگاه ها برای راحتی استفاده، در دسترس کابر قرار می گیرد. نیروی این دستگاه از دو منبع برق شهری و باتری تامین می شود

 

از کدام سری دستگاه واترجت دندان استفاده کنیم؟

هرکدام از سری های واتر جت وظیفه ی خاصی را مربوط به بهداشت دهان و دندان انجام می دهد.

واترجت شامل سری های مختلف مسواک ، ایمپلنت، زبانشویه، سری کلاسیک و سری از بین برنده پلاک می باشد

 

آیا استفاده از دستگاه واترجت برای کودکان مناسب است؟

دستگاه واتر جت با اینکه قدرت پاک کنندگی دو برابر نسبت به مسواک و نخ دندان دارد اما استفاده از آن برای کودکان توصیه نمی شود. مسواک زدن روزی یک بار برای بهداشت دندان و دهان کودکان کافی می باشد.

 

نحوه استفاده از واتر جت

استفاده از واتر جت دندان بسیار ساده و آسان است. با طی کردن چند مرحله به راحتی می‌توانید از واتر جت برای از بین بردن کوچکترین ذرات باقی‌مانده بر روی دندان‌ و لثه‌ استفاده کنید.

  • پر کردن مخزن آب واتر جت : مسواک برقی مجهز به واتر جت دارای مخزنی برای پر کردن آب است برای استفاده از واتر جت ابتدا باید مخزن آب مسواک برقی را با آب گرم پر کنید توجه داشته باشید نیاز نیست در این مخزن دهان‌شویه بریزید.
  • عمود قرار دادن مسواک در دهان : محل خروج در بعضی از مدل‌های مسواک برقی مجهز به واتر جت در قسمت برس مسواک تعبیه شده و در برخی دیگر یک سری اضافی مخصوص واتر جت در نظر گرفته شده است. برس مسواک یا سری جداگانه واتر جت را در حالت عمود و زاویه ۹۰ درجه در دهان قرار دهید.
  • دکمه روی دسته مسواک را فشار دهید : دکمه روی دسته مسواک قرار داده شده است که با فشردن آن، آب با فشار زیاد خارج می‌شود. برای تمیز کردن هر دندان‌ کافی است ۳ ثانیه واتر جت را در خط لثه نگهدارید.​

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare