مجله پزشکی

تاثیر آلودگی هوا بر قلب

آلودگی هوا

تاثیر آلودگی هوا بر قلب

آلودگی هوا حاوی مخلوط ناهمگنی از گازها است و از ذرات معلق و آلاینده‌های گازی مانند دی اکسید نیتروژن و ازن تشکیل شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذرات معلق و گاز ازن، بیشترین تاثیر منفی را بر سلامت انسان‌ها دارند. ازلحاظ شیمیایی، ذرات گرد و غبار بسیار ریز موجود در اتمسفر عمدتا از ترافیک، صنعت و کشاورزی تولید می‌‌شوند. ذرات معلق بر اساس اندازه به ذرات بزرگ، ذرات ریز و ذرات فوق ریز طبقه بندی می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که تماس طولانی مدت با ذرات ریز و دی اکسید نیتروژن، میزان مرگ و میر قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و ترافیک جاده‌ای، خطر ابتلا به تصلب شرایین و گرفتگی عروق کرونری را افزایش می‌دهد. حتی تماس کوتاه مدت با آلودگی هوا، خطر سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

مواردی چون دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و کربن مونوکسید موجود که در آلودگی هوا وجود دارد، روند اکسیژن رسانی به بدن انسان را دشوار می‌کند. همچنین ترکیب دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و کربن مونوکسید با گلبول‌های قرمز خون، سبب می‌شود که گلبول‌ها نتوانند به وظیفه اصلی خود که حمل اکسیژن و رساندن آن به همه عضله‌ها است به خوبی عمل کنند. افرادی که دچار تنگی عروق هستند، زمانی که اکسیژن لازم به بافت بدنشان نرسد، خیلی راحت دچار سکته قلبی می‌شوند.

چگونه می‌توان تاثیرات آلودگی هوا را به حداقل رساند؟

با توجه به اینکه به ‌طور کلی تمیز نگه ‌داشتن هوا در شهرهای آلوده بسیار دشوار است، بهتر است تا فضاهای بسته مانند خانه و ادارات را از آلودگی دور نگه‌ داریم. به همین دلیل، در این بخش قصد داریم به معرفی راهکارهای ساده‌ای جهت مقابله با آلودگی هوا بپردازیم که می‌توانید در خانه یا محل کار خود انجام دهید.

  1. عدم استعمال دخانیات در فضای بسته:

بهتر است از استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان در فضای بسته مانند خانه اجتناب نمایید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتی در بالکن هم سیگار نکشید؛ چراکه حتی در این صورت نیز اثر منفی دود سیگار به داخل خانه منتقل ‌شده و از راه تنفس وارد ریه‌های ساکنین منزل می‌شود و می‌تواند سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد.

  1. دور نگه داشتن وسایل منازل از گرد و غبار:

سعی کنید با گردگیری منظم وسایل، منزل خود را پاکیزه نگه دارید. همچنین پرده‌‌ها و ملحفه‌ها نیز باید به ‌طور مرتب شسته شوند. انجام این کار از پخش شدن ذرات ریز و دیگر آلودگی‌ها در محیط خانه جلوگیری می‌کند.

  1. عدم نگهداری زباله در خانه:

سعی کنید هر روز زباله‌های خود را به بیرون از منزل منتفل کنید تا از این طریق اهالی منزل را از عوامل بیماری‌ زا و عفونت‌ها دور نگه دارید.

  1. استفاده از دستگاه تصفیه هوا:

بهتر است هر فضای بسته مانند خانه از یک دستگاه تصفیه هوا برخوردار باشد. استفاده از این دستگاه در خانه می‌‌تواند به پاکی هوای داخل کمک کرده و راهی مناسب برای کاهش آلودگی در خانه و محیط‌های بسته باشد. با نصب دستگاه تصفیه هوا، در واقع می‌توانید با گردش هوای پاک، تولید سموم را کاهش دهید. از ویژگیهای دستگاه تصفیه هوا می توان به ضدعفونی کردن هوا،از بین بردن گرد و غبار،از بین بردن بوی بد و از بین بردن دود اشاره نمود

 

از بهترین برندهای جهانی دستگاه تصفیه هوا در ایران می توان به برند بیورر آلمان مدل LW 110 اشاره نمود.

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare